دوشنبه 2 مهر 1397 - Monday, September 24, 2018
داستان سیاه حامیان تروریسم؛ روزی کومله و امروز الاحوازیهحدیث امام حسین(ع) درباره نافرمانی خداچگونه بی‌خوابی را در کودکان از بین ببریم؟آیا نماز و زکات شرط قبول اسلام است؟علت نبود تمرکز در افراد چیست؟چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟پمپئو: جلسه شورای امنیت درباره منع اشاعه است/ ایران دستورکار اصلی نیستبرتری شاگردان برانکو مقابل سپید رودانتقام مهلکی از تروریست‌ها در آینده نزدیک خواهیم گرفتخطرات ازدواج‌ اینترنتیپایان تلخ برای شاگردان کولاکوویچکمبود نیروی انسانی یکی از چالش‌های وزارت آموزش و پرورش استاحمدی نژاد بیاید و جای پول‌ها را نشان دهد/ بازداشت 4 کارمند وزارت صمت و اعلام حکم 35 پرونده فساد اقتصادی تا آخر هفته/ قوه قضاییه به دنبال شناسایی بازنشسته‌هاستاحتمال استعفای آخوندی پیش از استیضاح‌داعش ویدئوی منتسب به عاملان حمله تروریستی اهواز را منتشر کردافزایش حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستانیکم مهر، تولد مردی از جنس مردمرئیس جمهور وارد نیویورک شدمعرفی عذاب روحی جهنمیانگروهک الاحوازیه تکذیب کرد
تاریخ :1397/04/03 7:23 AM
اهمیت آب در آموزه های دینی
آب، در لغت به معناي رواج و رونق، عزّت و آبرو، لطافت و قدر، قيمت و فيض، عطا و رحمت است. آب در متون اسلامي، جايگاه رفيعي دارد و درباره اين اكسير زندگي، سخن بسيار و آثار و احكام و آداب بي‌شمار آمده است.آب در قرآن‌كريم با واژه «ماء» 63 بار به كار رفته و توجّه ويژه‌اي به آن شده است. همچنين در منابع روايي اسلام درباره اين نعمت بزرگ خدادي، روايات ارزنده‌اي نقل شده كه اين حجم زياد آيات و روايات، بيانگر اهميت اين آينه آثار سبز خداوند در گستره حيات است.

خداوند در آیات متعدد انسان را به تفکّر در آب و شکرگزاری این نعمت بزرگ یادآور شده است آب به عنوان برکت خداوندی است که حیات می‌بخشد، حیات را حفظ می‌کند و بشر و زمین را پاکیزه می‌کند. خاصیت «حیات‌دهندگی» آب در آیات متعدد قرآن اشاره شده است.

پيامبر اكرم(ص) فرمود: «كُلُّ شَيءٍ خَلَقَ مِنَ الماء» ؛ همه چيز از آب خلق شد. براساس اين فرموده پيامبر (ص)، آب نخستين بستر حيات براي تمام موجودات زنده است. آب، مظهر زلالی و طراوت است و انسان، با نگاه به آب دریاها و رودخانه های جاری در طبیعت و جریان آن در کل نظام هستی، به وجود خالقی یکتا و بی مانند پی برده، احساس آرامش می کند. در روایات اسلامی در تعبیری زیبا و شیوا، به این موضوع اشاره شده است. پيامبر گرامي اسلام در اين‌باره فرمود: «طَعمُ الماءِ طَعمُ الحَياة؛ طعم آب، طعم زندگي است.»

همچنین در روایات متعددی آب سَرور همه نوشيدني‌ها در دنيا و آخرت دانسته شده است زيرا اين اكسير حيات، مهم‌ترين عنصر تشكيل‌دهنده پيكر هر موجود زنده است و در همه فعل و انفعالات درون آن نقش به سزايي دارد.

*نقش آب در مذهب و تربیت انسان

در بیشتر ادیان از جمله اسلام، مسیحیت و یهودیت، آب ماده پاک‌کننده محسوب می‌شود. در بسیاری ادیان همچون اسلام نوعی مراسم عبادی وجود دارد که در آن، مرده را با آب پاک شستشو می‌دهند. در دین اسلام هم تنها پس از وضو گرفتن  می توان فریضه نماز را بجا آورد. بر همین اساس در آموزه‌هاي اسلامي علاوه بر ذكر نقش حياتي آب براي موجودات زنده،  از آن به عنوان «طَهُور» ياد شده است.

 طهور يعني، بسيار پاكيزه كه خود به خود پاك است و غير خود را پاكيزه مي‌كند، چرك را از جسم شستشو و پليدي‌هاي روحي را از روان مي‌زدايد. بنابراين، آب نه تنها جسم ظاهري را شستشو مي‌دهد، بلكه حالتي روحي و رواني در انسان ايجاد مي‌كند و به او تقدّس مي‌بخشد. و زمينه‌ساز راه‌يافتن به حريم مقدّسات ديني مي‌شود.

بدين سان، آب با وصف پاك‌كنندگي، چهره‌اي مقدّس به خود مي‌گيرد كه رفتن به حضور خالق يكتا بدون آن ميسّر نمي‌شود و تماشاي آب، شكر و سپاس الهي را مي‌طلبد. افزون براين، در روايات نگاه به آب جاري توصيه شده و آن را سبب جلاي چشم و افزودن روشنايي آن دانسته‌اند.

در شريعت اسلام هيچ‌كس نمي‌تواند به راز و نياز با خدا بپردازد و در آستان مقدس او به نماز ايستد، مگر اين كه با آب خود را شستشو دهد و اين شستشو با آب داراي خصوصيات ويژگي‌هايي است كه اگر درست انجام شود، نام وضو  و غسل به خود مي‌گيرد.

هيچ مسلماني نمي‌تواند به طواف خانه خدا بپردازد، جز آن كه زمينه آن را با آب فراهم آورده باشد و نيز تماس با خطوط قرآن‌كريم جايز نيست، مگر اين كه قبلاً زلال آب تماس گرفته باشد.

 

*صرفه جويى در مصرف آب

الف) آموزه های اسلامی

همه مردم در تمام شئون و در هر زمان و مكان موظّفند اصل عدم اسراف را رعایت كنند. نعمتهای الهی امانت هایی اند كه خداوند برای رشد و تعالی انسان ها در اختیار آنها نهاده است، پس بهره‌برداری از نعمتها باید همسو با اوامر الهی و در جهت سعادت جاودانی انسان باشد.

قرآن كریم به صراحت درباره صرفه‌جویی آب و مدیریت مصرف آن می فرماید: الف) منابع آب ثابت (معین) است «و آن خدایی كه از آسمان آبی به قدر و اندازه نازل می‌كند..

ب) در مصرف آب نباید اسراف شود: « از نعمت های خدا بخورید و بیاشامید و اسراف مكنید كه خداوند اسرافکاران را دوست نمی دارد.»

در دین مبین اسلام حتی از اسراف كردن آب در وضو گرفتن و غسل كردن نهی شده است.

از نظر اسلام دور ریختن بقیه ظرف آبی كه قابل استفاده باشد، بخصوص در جایی كه آب نایاب است و به آن مقدار رفع نیازمندی می‌گردد، حرام است.

 

ج) سیره و دیدگاه های علما و مراجع عظام در صرفه جويى در مصرف آب

امام خمینی(ره)، زیاده‌روی در مصرف و اسراف و ضایع کردن نعمت‌های خداوندی را برنمی‌تابید و با آن به شدت برخورد می‌کرد، در پاسخ به یک استفتاء چنین فرمودند:

سؤال: زیاده‌روى در مصرف آب و برق در صورتى که موجب کمبودهایى در سطح عمومى شود چه حکمى دارد؟ به خصوص که دولت اسلامى بر صرفه جویى تأکید نموده است.

جواب‏: زیاده‌روى به نحو غیرمتعارف حرام است و چنانچه موجب اتلاف و ضرر باشد، موجب ضمان است.‏

همچنین مقام معظم رهبری در صرفه جویی و دوری از اسراف در مصرف آب فرمودند: اسراف، یک بیماری اجتماعی است.  یکی از موارد اسراف، اسراف در آب است؛ نه فقط آبی که مصرف شُرب در خانه ها می شود، نوع آبیاری کشاورزی ما هم یک نوع مسرفانه است و آب را هدر می دهیم. ما مردم مسرفی هستیم؛ ما اسراف می کنیم؛ اسراف در آب، اسراف در نان، اسراف در وسایل گوناگون و تنقلات، اسراف در بنزین.  آب را صرفه جویی کنیم؛ یعنی از سدهایمان صیانت کنیم، شبکه آب رسانی را اصلاح کنیم، آبیاری های با صرفه در کشاورزی را آموزش بدهیم که چه جوری آبیاری بشود. من همه را به رعایت منابع مالی کشور توصیه می کنم… اسراف در ثروت عمومی و موجودی های این کشور و منابع طبیعی و نیز در آن چه که با زحمت زیاد به دست می آید و اسراف در نان و آب و انرژی و نیروی انسانی، همه اینها بد است.

به هر حال، صرفه‌جویی مفهوم ثابت‌شده‌ای در تعالیم اسلامی است. صرفه‌جویی، راه جاودانی است كه باید در سراسر زندگی انسان انجام شود نه به عنوان یك راه حل موقت برای كم‌آبی یا وضعیت های اضطراری، بلكه باید در همه مواقع (خوب و بد) انجام شود. دین اسلام بر ارضای مقتضی نیازها و خواسته‌های فردی و گروهی تأكید دارد، امّا از اسراف كردن نهی فرموده است.

به یقین اسراف، عملی غیراخلاقی و مورد نکوهش آیین های الهی است. متأسفانه عدّه ای، بی مبالات و بی پروا، الگوی مصرف را رعایت نکرده و این ماده حیاتی را بی جهت تلف می کنند. آنان نه تنها در برابر آیندگان مسئول هستند، بلکه در روز قیامت نیز در پیشگاه خداوند گناهکار محسوب می شوند .

 

نرم‌افزار اندرویدی مودم‌یار - ModemYar
مرکز خیریه نگهداری معلولین ذهنی نوشیروانی بابل
محک، موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان
شرکت دانش بنیان ابررایانه طبرستان abarsoft.ir
محل تبلیغات شما
نظرات شما
+ نظردهید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بصیرآنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 BasirOnline website.
All rights reserved. Reproduction is permitted by referring to the source.