شنبه 1 ارديبهشت 1397 - Saturday, April 21, 2018
چگونه هیستوری تلگرام خود را به پیام‌رسان سروش منتقل کنیم؟یک میلیون شغل ثابت نیازمند چند میلیارد صادرات است؟هشدار درباره ورود سیل نقدینگی به بازار مسکندومینوی رسوایی فیسبوکمدیر تلگرام ماهیت ضد ایرانی‌اش را نشان داد +سندگزارش سالانه حقوق بشر وزارت خارجه آمریکاکنیه ها و لقبهای حضرت عباس علیه السلامثبت‌‌نام طرح جریمه مشمولان غایبزمان پخش «خندوانه» مشخص شدقاچاق گوشى تلفن همراه به صفر نزديك مى‌شودگلچین مولودی ولادت حضرت ابوالفضل العباس(ع)اگر دشمنان حماقتی در منطقه کنند توان واقعی سپاه پاسداران را خواهند دیدپمپئو به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اعتراف کرده استصفحه نخست روزنامه‌های امروزآمریکا در همه اهدافش شکست خورده است/مسئولان مراقب نفوذی‌های مشاور نما باشنددشمنان بدانند مشکلات اقتصادی باعث جدایی میان مردم و نظام نخواهد شدنقش سازمان‌های مردم نهاد در حمایت از کالای ایرانی چیست؟حمایت از تولیدات داخل با رفتار انقلابی/ عملیاتی نبودن درصد بالایی از مدیران مازندران/ عافیت طلبی و بی تدبیری مدیران/ زیر پا گذاشتن عزت و کرامت کشاورزان/ چرا فریاد نمایندگان به گوش نمی رسدارتش ایران, شجاع و بى پروا در مصاف با استكبار جهانىدسترسی آسان سیا به اطلاعات کاربران تلگرام
تاریخ :1396/10/23 8:12 AM
چرا در سفر، نمازهاى چهار رکعتى را دو رکعت مى خوانیم؟
فقهاء عظام به پیروى از آیه مبارکه‌ای که در مورد نماز مسافر وارد شده، اتفاق نظر دارند که شکسته خواندن نماز‌های چهار رکعتى مشروع و قانونى است البته این حکم در روایات نیز بیان شده که به آن‌ها اشاره خواهد شد.

به گزارش بصیرآنلاین،  نخست تفسیر آیه اى که در مورد نمازمسافر وارد شده:

«وَ اِذا ضَرَبْتُمْ فِی الْاَرْضِ فَلَیْسَ عَلَیْکُمْ جُناحٌ اَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاهِ اِنْ خِفْتُمْ اَنْ یَفْتِنَکُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا اِنَّ الْکافِرِینَ کانُوا لَکُمْ عَدُوًّا مُبِیناً». (۱)

ترجمه: هنگامى که سفر مى کنید بر شما گناهى نیست که نمازرا کوتاه کنید. اگر از فتنه و خطر کافران بترسید، زیرا کافران دشمنانى آشکار براى شما هستند.


بیشتربخوانید : چرا اهل سنت دست بسته نماز می خوانند؟


به اتفاق مفسران، این آیه در مورد نمازمسافر وارد شده است، و مقصود از «اَنْ تَقْصُرُوا» کاستن از نمازهاى چهاررکعتى است که آن‌ها را به صورت دو رکعتى بخوانند.

نکته ۱: آیه فقط به زمان خوف و ترس اشاره دارد ولى سنّت پیامبر گرامى، حکم الهى را گسترش داده و در هر دو حالت، نمازدر سفر را شکسته مى داند. به یک معنى مى توان گفت که جمله «اِنْ خِفْتُمْ» قید غالبى است، نه قید احترازى، (۲) زیرا در زمان پیامبر (صلى الله علیه وآله) سفرهاى مسلمانان به خاطر فزونى دشمن، و مشرک بودن گروهى از قبائل، همراه با خوف و ترس بود.

نکته ۲: چرا این حکم الهى با جمله «لا جُناح» که ظاهر در ترخیص است بیان شده، که پاسخ آن است که در آن زمان نوعى اندیشه غیر صحیح در اذهان مسلمانان نقش بسته بود، به گونه اى که کوتاه کردن نماز را نوعى کاستن از عبادت خدا مى پنداشتند و از آنجا که چنین ذهنیتى حاکم بود، خدا مى فرماید: «نه چنین نیست، شکسته خواندن گناه نیست».

اما روایاتى که حاکى از وجوب شکسته خواندن نمازدر سفر است:
۱. مسلم در صحیح خود، از ابن عباس چنین نقل مى کند:
«فَرَضَ اللّهُ الصَّلاهَ عَلى لِسانِ نَبِیّکُمْ فِى الحَضَرِ اَرْبعاً، وَ فِى السَّفَرِ رَکْعَتَین». (۳)
ترجمه: خدا نمازرا به زبان پیامبر شما در حضر چهار رکعت، و در سفر دو رکعت واجب کرده است.

۲. مسلم از موسى بن سلمه هذلى نقل مى کند از ابن عباس پرسیدم: آنگاه که در مکّه هستم (مسافرم) چگونه نمازبخوانم؟
فرمود: «رکعتین سنّه ابى القاسم». (۴)
ترجمه: دو رکعت نمازبخوان که سنّت پیامبر (صلى الله علیه وآله) است.

۳. مسلم از انس نقل مى کند:
«انّ رَسُولَ اللّه (صلى الله علیه وآله) صَلّى الظُّهْرَ بِالْمَدِینَهِ اَرْبَعاً، وَ صَلّى الْعَصْرَ بِذِى الْحُلَیْفَهِ رَکْعَتَین». (۵)
ترجمه: پیامبر در یکى از سفرهاى خود به مکه نمازظهر را در مدینه چهار رکعت خواند و نماز عصر را در ذوالحلیفه (مسجد شجره) دو رکعت خواند.
این قبیل روایات که شمار آن‌ها در صحیح مسلم به نُه حدیث مى رسد، حاکى از آن است که شکسته خواندن نماز، امرى لازم است و اعراض از آن، اعراض از سنّت پیامبر (صلى الله علیه وآله) به شمار مى آید. (۶) (۷)

پی نوشت:
۱. سوره نساء، آیه ۱۰۱.
۲. قید خوف شرط ترسیدن بیشترین عامل در موارد شکسته خواندن نماز را باعث می‌شود و این به آن معنا نیست که شرط و قید دیگری غیر از خوف عامل شکسته خواندن نماز نیست.
۳. مسند ابن حنبل: ج. ۱ ص. ۵۴۷ ح. ۲۲۹۳.
۴. شرح صحیح مسلم للنووی: ۵/ ۲۰۷ ٫.
۵. صحیح مسلم ۲ / ۱۴۴،
۶. در مورد این روایات و آنچه که نقل نکردیم به شرح نووى بر صحیح مسلم، ج. ۵، ص. ۲۰۷ مراجعه فرمایید. علاوه بر مسلم که در صحیح خود به نقل این احادیث پرداخته است، دیگر نویسندگان سنن نیز این مطلب را نقل کرده اند.
۷. گردآوری از کتاب راهنماى حقیقت، شیخ جعفر سبحانی، ص. ۵۴۶ الی ۵۵۱.

منبع:طبنا

نرم‌افزار اندرویدی مودم‌یار - ModemYar
مرکز خیریه نگهداری معلولین ذهنی نوشیروانی بابل
محک، موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان
شرکت دانش بنیان ابررایانه طبرستان abarsoft.ir
محل تبلیغات شما
نظرات شما
+ نظردهید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بصیرآنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 BasirOnline website.
All rights reserved. Reproduction is permitted by referring to the source.