شنبه 3 آذر 1403 - Saturday, November 23, 2024
تاریخ :1392/01/04 12:32 PM
سریال پایتخت 2، تکراری بر یک اصرار
شاید در میان قومیت های موجود در کشور، قومی ساده تر و بی پناه تر از مازندرانی ها و بعضاً گیلانی ها پیدا نمی شود و دیوار این دو قوم نسبت به سایرین به مراتب کوتاه تر فرض شده و تراژدی تمسخر قومیتی و لباس زندگی کولی وار پوشاندن به اسکلت بی دفاع مازندران همچنان ادامه دارد...
شاید در میان قومیت های موجود در کشور،قومی ساده تر و بی پناه تر از مازندرانی ها و بعضاً گیلانی ها پیدا نمی شود و دیوار این دو قوم نسبت به سایرین به مراتب کوتاه تر فرض می شود.
مقاله یکی از رسانه های مجازی استان که به نظر می رسد از سر دلسوزی برای موقعیت ساخت فیلم ها و سریال و فعالیت های سینمایی نگاشته شد و بدون هیچ چشمداشتی در صدد توجیه پخش پایتخت 2 و تقبیح فعالیت های مخالفت آمیز برای عدم پخش این مجموعه بر آمده است. از آنجا که اختیار رسانه در ید قدرت مدیر محترم رسانه مربوطه می باشد و ممکن است پاسخگویی به مسائلی که در حوزه تخصصی اینجانب و بسیاری از منتقدان و حتی طرفداران این سریال قرار ندارد، خواسته و ناخواسته آتش هایی از تعصب و طرد را شعله ور کند از قبل دوستان و خوانندگان و مخاطبان را به سعه صدر و تحمل و تامل دعوت می کنم.
بحث اینجانب و بسیاری از منتقدان اصلاً پرداختن به مسائل فنی و تکنیکی و حتی ماهیت اینگونه سریال ها نیست که بتوانیم با بند کردن به آن، به پرداخت های کمیک و یا کمدی و تفاوت قائل شدن بین آنها و سریال های داستانی و غیره به دنبال بیننده ای متبحر بگردیم که تفاوت بین آنها را به خوبی دانسته و از سر علم و دانش با پشتوانه ای غنی و دیدی بار به نقد بپردازد.
 بعلاوه نقد یک فیلم فقط در حوزه نحوه تهیه و مهارت بازیگری و زیبایی ساختار فیلمبرداری و استفاده از صحنه ها و زمینه ها و مهارت های تکنولوژیک یا خلاقانه و مبتکرانه منحصر نمی شود که فقط از این زاویه بدان پرداخته شود. اینگونه مهارت های نقد می تواند توسط متخصصان موضوعی کار شده و در برنامه هایی مانند هفت مورد استفاده و تبادل نظر قرار گیرد. متهم کردن ناقدان به بی دانشی و نافهمی از درک تفاوت بین مجموعه های داستانی و مستند و داستانی ملودرام و کمدی دردی از مسئله اصلی را دوا نمی کند و مسئله اصلی را به سمت دیگری منحرف نمی سازد.
ضمن اینکه از حق نگذریم در اثر انتقادات به پایتخت 1 شاهد تغییرات محتوایی زیادی در پایتخت 2 در این چند شماره ای که پخش شده هستیم. اما تراژدی تمسخر قومیتی و لباس زندگی کولی وار پوشاندن به اسکلت بی دفاع مازندران همچنان ادامه دارد. مسئله اصلی و اساسی در نقد مجموعه پایتخت 1 این بود که چرا مازندران و فرهنگ مازندرانی اینگونه بازیچه دست عده ای اهل طنز قرار گرفته است.
 در اینجا بهتر است تعدادی از سوالات اساسی را به طور مستقیم بازنویسی نمایم تا اصل مسئله در غبار کلمات و تحلیل ها گم نشود:
1- چرا در سریال پایتخت زندگی خانواده های مازندرانی به شکل زندگی کولی وار طراحی شده و تلفیقی از یک خانواده مازندرانی و یک خانواده با سبک کولی ساخته شد که اصلاً با فرهنگ مازندرانی سنخیت ندارد ولی به شدت این باور را در مردم ایجاد می کند که مازندرانی یعنی این و زندگی و فرهنگ و آداب و رفتار آنها هم اینگونه شلوغ و غیر اندیشمندانه و عجول و زود باور و فریبخور و تا حدود زیادی بی خیال می باشد.
2- آیا بار کردن کولی صفتی بر مازندرانی ها و ایجاد این نگاه در بینندگان عمدی بود؟ می دانیم و می دانید که اکثر قریب به اتفاق مازندرانی ها از حضور کولی ها در مازندران تنفر دارند و بنا به دلایل زیادی، فاصله فرهنگی عمیقی بین این دو قشر وجود دارد که هر گونه ارتباط ژنتیکی و وراثتی و فرهنگی و آداب و سنن آنها را از هم به طور کامل متمایز و تفکیک نموده است، تنها دلیل تحمل آنها در محیط دلسوزی و رافت بیش از اندازه مازندرانی ها بوده و در برخی از شهرها از جمله در همین مرکز استان به دلیل معضلاتی که حضور آنها برای جوانان و خانواده ها به وجود آورده بود، با سرمایه گذاری های قابل توجهی به مناطق دیگر کوچانده شده اند.
3- چگونه است رفتارهایی که توسط اکثریت متدین ساکنان مازندران تقبیح شده و مورد نفرت قرار دارد به عنوان آدابی زیبا و طنزآلود برخاسته از متن مازندرانی ها توسط مجموعه سریال 1 تبلیغ می شود و با زور و فشار رسانه ای در باورها نهادینه می شود؟
4- در کجای مازندران شما این تیم خانوادگی درهم و بر هم و از هم گسیخته ای که به زور احساس و تحمل بدون هیچ پشتوانه فرهنگی بخواهد متحد باقیمانده و غمخواران بی فکر و ضرر رسان به همدیگر بوده و در اوج سادگی و با ظرفیت بالای فریب خوری معرفی شوند که حتی موضوع ساده ای مانند اجاره کردن یک خانه را در برابر بنگاه چی های قالتاق تهرانی نمی توانند حل و فصل کنند و آواره و در به در شده و دستشان به مال خودشان هم بند نمی شود. این یعنی تحمیل فضای فکری افراد کم تعقل و بی فکر تحت عنوان مستاجر بی دست و پا به نام مازندران در برابر افراد با فرهنگ و زبان دار اما کلاهبردار و زیرک هر چند بدور از صداقت به نام تهران می باشد. بیننده در این فراز خود به خود به این نتیجه می رسد که چنین موجوداتی حقشان است که کلاه سرشان گذاشته شود و آواره و در بدر و ماشین خواب شوند.
 5- تنها تغییری که در فضای زندگی مازندرانی ها با کولی ها ایجاد شده این بود که کولی ها که در زیر چادرها روزگار می گذراندند اکنون در خانه های نسبتناً مناسب و تا حدودی بهداشتی زندگی می کنند، ولی مازندرانی ها همان فضای زیر چادر با همان تداخل کم عفتی و ارتباطات ناخواسته نامحرم ها و مراودات متعدد القایی زندگی می کنند که قدرت پخش آن وجود ندارد ولی بیننده به راحتی آن را در تطابق با زندگی کولی ها در زیر چادرها استنباط می کند.
6- موضوع دیگر ارتباط مختصات اقتصادی کنونی کشور به ساخت مجموعه های اینچنینی و توجیه ضرورت ساخت و پخش آن بوده است. اولاً باید گفت که انسان وقتی در شرایط اقتصادی محدودتر قرار می گیرد باید مواظب تر عمل کند و بی محابا برای مجموعه های اینچنینی که با مخاطرات مقاومت مردم رو به رو هستند سرمایه گذاری نکند.
عملکرد صدا و سیما در این رابطه زیر سوال است که چرا به جای سرمایه گذاری برروی سریال های فاخر و بی مسئله تر کلی از سرمایه های خود و مردم را مصروف این سریال موهن نموده است؟
7- بحث دیگر بر سر تمسخر قومیتی با بهانه طنز است. اگر خود را به تجاهل بزنیم و با استناد به لفظ طنز هر گونه تمسخر قومیتی را توجیه کنیم و با زور رسانه در باورها بقبولانیم که زبان و فرهنگ مازندرانی قابلیت مسخره شدن را دارد و همان بلایی که برخی از جاهلان در تاریخ بر سر فرهنگ غنی و انقلابی گیلان و اقوام رشید و ارزشمند ترک و لر آوردند و از آنها دستمایه هایی برای تولید انواع جوک های غیر اخلاقی و رذیلانه ساختند را برای مازندران هم قابل تصور نمائیم، آیا به دست خود در خیانت فرهنگی آینده بر علیه مازندرانی ها شریک نمی شویم؟ همین امروزه هم تعدادی از جوانان غافل و بسیاری از افراد که ریشه در لمپنیسم تهرانی دارند اقدامات زشت و مشمئز کننده ای را در تولید جوک هایی که مازندرانی ها و رشتی ها و ترک ها و لرها را بی غیرت جلوه می دهد، در فضای اینترنتی و پیامکی فعال هستند و بسته های شنیعی را برای تخریب فرهنگ جوامع تولید می کنند.
 8- و ...
بسیاری از مسائل دیگر که از حوصله خارج خواهد بود.
و اینک مسئولانی که بر سر تهیه سریال پایتخت 2 با بوق و کرنا حاضر شده اند باید پاسخگوی افکارعموم بوده و خود را از این موضوع مبرا و تبرئه نکنند.
بی شک اصحاب فرهنگ و هنر مازندران دلسوزانه از یغمای فرهنگی مازندران انتقاد داشته و خواهان بررسی موضوع می باشند.
محمود احمدی- بصیرآنلاین

نرم‌افزار اندرویدی مودم‌یار - ModemYar
مرکز خیریه نگهداری معلولین ذهنی نوشیروانی بابل
محک، موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان
شرکت دانش بنیان ابررایانه طبرستان abarsoft.ir
محل تبلیغات شما
نظرات شما
  • درود با سپاس بنده نه مازندرانی هستم و نه در مازندران زندگی می کنم با دیدن این سریال در سری اول ساخت و چند قسمتی که از سری دوم پخش شده است، برداشتی که به صورت ناخودآگاه در ذهنم از این مردم شریف بوجود آمد بسیار سخیف بوده است. در این سریال تصویری شتابناک و باری بهر جهت از مردم این خطه به مخاطب القا می شود. سادگی زیبایی که در بعضی از صحنه ها به بلاهت کشیده می شود، بالطبع باعث می شود تا زیبایی آن تحت تاثیر قرار گیرد. سری دوم مجموعه که در منطقه مازندران فیلمبرداری شده و همین خصوصیات را دوباره به همان صورت قبل به ذهن مخاطب تحمیل می کند ملموس تر و باورپذیرتر از سری اول این مجموعه عمل خواهد کرد. این روند تمسخر قومیت ها و فرهنگ های مختلف که همه و همه زیر مجموعه فرهنگ ایرانی است تنها می تواند ضربه ای بر قامت فرهنگ همه ما ایرانی ها باشد. از ماست که بر ماست......
  • مطلب ضعیفی بود.این سریال به طرز زیبایی به ترویج فغرهنگ مازنی پرداخته است و متا را در کشور شناسانده است.تشکر میکنم از زحمتکشان سازنده سریال.ما اگر عیبی داریم دلیل نمی شود از سریال ایراد بگیریم.ما مازنیها صدر درصد همینیم که در سریال آمده.چرا نارحت می شوید؟
  • مي بخشيد به عنوان بيننده سريال و مخاطب نوشته شما برايم لفظ كولي بسيار مبهم آمد ممكن است توضيح بدهيد كولي ها چه كساني هستند كه در مازندران زندگي مي كنند؟
  • با سلام خدمت شما کاربر گرامی لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کولی ها به آدرس زیر مراجعه فرمایید: http://91.98.46.102:8082/Doc16%5Cid8_2265.pdf
  • واقعا بی جنبه هستین
  • حال آدمو با این برداشتهای از سر بی جنبگیتون به هم میزنید.شما تا حالا به روستاهای شمال و حالا تنها شمال کشور هم نه کلا روستاهای کشور سفر کردید؟جوری بهتون بر خورده که انگار اونجاها مردم تو کاخ زندگی می کنن.تو رو خدا یه کم جنبه داشته باشیدوساده و بی غل و غش بودنو به حساب کودن بودن نذارید.اصلا میدونید چیه؟لیاقت ما ایرانیای بی جنبه فقط اینه که از تلویزیونمون فقط و فقط نوحه پخش بشه.اصلا جنبه طنزو نداریم وهمه چیو توهین میدونیم و بهمون بر می خوره.
  • ای کاش مدیران ما کمی از فرهنگ سر در می آوردند و می دانستند از فردایی دیگرمادران مازندرانی تحت تاثیر این القاعات اجازه نخواهند فرزندانشان به زبان مازنی تکلم کنند نکند که لهجه پیدا کنند و این سر آغاز آسیب پذیری فرهنگی و احتمایی خواهد بود ......
  • جمعش كن اون نظرتو .... فقط دو خط اولو خوندم فهميدم كه نظرت خيلي چرته و براي من يكي كه اصلا اهميت نداره... چطور شد شمالي ها و مازندراني ها اونم بعلت يك فيلم (كه خودتون هم به اجماع نرسيدين كه مسخره شدين يا نه) شدن قوم بي پناه. ولي ساير قوميت ها مثل عرب لر و ترك شدن شير ميدان !!!! اصلاحش كن نظرتو عزيز
  • نماهایی که در فیلم آمده در بعضی قسمتها و روستاهای مازندران به همین نحو نمود دارد بنده خود مازندرانی هستم و نمی توان به آن ایراد گرفت. اما بیشتر در روستاهای استان این مسائل ملاحظه می‌شود نه در شهرهای استان. اما در مورد لهجه و گویش نیز در بعضی نقشهای این سریال زیاده روی شده است به عنوان مثال نقش خواهر نقی که خودش فکر میکنم مازندرانی ست نمیدانم چرا مصر بود ه که آنهمه با لهجه صحبت کند و به نظرم بسیار زننده بود (چون واقعا در خیلی از موارد به این شکل لهجه کش دار نیست). اما به صورت کلی مازندرانی ها انقدر مهربان هستند و سعه صدر دارند که این مسائل را تحمل میکنند و از دیدن چنین سریالی که در استان ایشان ساخته شده لذت می‌برند حتی اگر بعضی ناملایمات را بخواهند تحمل کنند. من به نوبه خودم از جناب آقای محسن تنابنده و آقای مهران فر بسیار ممنونم و از متن خوبی که جناب تنابنده نوشتند و در آن مسائل معنوی که بعضی جوانها دارند از آن فاصله می‌گیرند را نگاشتند تشکر می‌کنم. برای ایشان و اقای مهران فر طول عمر با عزت و سعادتمندی در دنیا و آخرت را آرزومندم.
  • در ادامه نظر قبلی باید عرض کنم عنوان "کولی" که در مقاله فوق آمده یک وصلۀ ناچسب است که به هیچ عنوان در هیچ کجای استان عزیزمان وجود ندارد.
  • در نقد لازم نیست به دور از ادب و نزاکت حرف زد و به ناقد محترم توهین نمود. سایت صبح شمال نظر سنجی گذاشت و بیش از 65 درصد از کاربران این سریال را ضعیف ارزیابی کردند و تنها حدود 16 درصد از کاربران آن را خیلی خوب ارزیابی نمودند. حالا چگونه سیمای جمهوری اسلامی از قبل آن را پر بیننده ترین و پر طرفدارترین سریال نوروزی عنوان می کند معلوم نیست.
  • سلام و عرض ادب و احترام به مازنداني هاي سخت كوش شما كه در تمام ادوار كذشته از تلاش كوشش و زحمت دريغ ننموده ايد از زمان جنگ را به ياد مي اورم دلاور مردان ان خطه چگونه در مقابل متجاوزان به ايران عزيز سينه سپر ميكردندو الان هم كه در فعاليت هاي سياسي اقتصادي و فرهنگي همواره جلودار هستند بنده بعنوان يك مازندراني از مسئولين امر تقاضا دارم به اينگونه با ساختن سريال سخيف و بي ارزش زندگي ما مازندراني هارا زير سئوال نبرند
  • + نظردهید
    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بصیرآنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
    Copyright © 2024 BasirOnline website.
    All rights reserved. Reproduction is permitted by referring to the source.